قطعات مورد نیاز و نحوه ی چیدمان لوازم در تابلو برق واحد صنعتی

قطعات مورد نیاز و نحوه ی چیدمان لوازم در تابلو برق واحد صنعتی

قطعات مورد نیاز و نحوه ی چیدمان لوازم در تابلو برق واحد صنعتی

لوازم و قطعات مورد نیاز تابلو برق یک واحد صنعتی

  • کلبد اصلی تابلو: کلید کمپکت ۲۵۰ آمپر ۱عدد
  • کلید تغذیه برای برق آسانسور: کلید کمپکت ۵۰ آمپر ۱ عدد
  • کلید تغذیه برای برق انبار: کلید کمپکت ۴۰ آمپر ۱ عدد
  • کلید تغذیه برای برق سالن تولید: کلید کمپکت ۶۳ آمپر ۱ عدد
  • در مجموعه خط انتقال قطعه (کانوایر)، پنج الکتروموتور وجود دارد که برای هر خط موتور یک عدد مینیاتور – کنتاکتور و بیمتال در نظر می گیریم. بنابراین: مینیاتوری سه فاز ۲۵ آمپر: ۵ عدد، کنتاکتور ۲۵ آمپر: ۵ عدد، بیمتال ۱۳-۹ آمپر: ۵ عدد، کنترل فاز برای محافظت موتورها: ۱عدد
  • مجموعه المنت های حرارتی برای گرم کردن مواد: سه المنت وجود دارد که برای هر خط، به یک مجموعه کلید حرارتی، کنتاکتور و ترموستات ریلی نیاز داریم.

ترموستات برای تنظیم درجه حرارت مواد است که به کنتاکتور، فرمان قطع و وصل می دهد. ترموستات ها هم بر روی درب تابلو نصب می شوند و هم داخل تابلو و کنار لوازم دیگر که ما در اینجا آن ها را در داخل تابلو جاسازی می کنیم. بنابراین: محافظ هر خط المنت: کلید حرارتی ۸-۵ آمپر: ۳ عدد، کنتاکتور ۹ آمپر: ۳ عدد، ترموستات دیجیتال: ۳ عدد، محافظ برای روشنایی کل واحد: فیوز مینیاتوری تک فاز ۱۶ آمپر ۲۰ عدد.

نحوه چیدمان قطعات، تعیین محل نصب آنها و محاسبه ابعاد تابلو برق یک واحد صنعتی

اصولا در یک مجموعه صنعتی، برای هر گروه از مصرف کننده ها باید تابلوی جداگانه در نظر گرفته شود، مثلا مصارف روشنایی در تابلوی (LDP)، فیدرهای تغذیه در تابلوی توزیع (MDP) و مصارف موتوری و فرمان در تابلوی کنترل (MCC) تعبیه شوند، ولی به هرحال، اصول و روش کار، برای اکثر تابلوها تقریبا یکسان می باشد.

اولین کاری که برای جاسازی قطعات تابلو برق باید انجام دهید، این است که تمامی لوازم را طبق ترکیب (چیدمان عمومی لوازم) پیاده کنید. سپس، طبق نکاتی که به شما خواهیم گفت، مرحله به مرحله آن را تکمیل کنید. قابل ذکر است، در اینجا، چیدمان لوازم برای آموزش اولیه و آشنایی بیان شده و یک روش پیشنهادی می باشد و می توان به روش ها و شکل های دیگر نیز این کار را انجام داد.

قطعات مورد نیاز و نحوه ی چیدمان لوازم در تابلو برق واحد صنعتی

اول

ابتدا یک مستطیل به عنوان تابلوی فرضی می کشیم و با توجه به شکل کلی و ابعاد گفته شده، چیدمان قطعات را بدین ترتیب انجام می دهیم:

  • کلید اصلی در قسمت پایین و چپ
  • کلیدهای کمپکت خروجی در بالاترین قسمت
  • کلیدهای حرارتی مانند مینیاتوری بر روی ریل های مخصوص نصب می شوند و در کنار فیوزهای مینیاتوری قرار می گیرند.

اگر تعداد این قطعات بیشتر باشد، بهتر است که هر ردیف را به یک قطعه اختصاص بدهیم ولی چون تعداد قطعات کم است و  مانند مینیاتوری نقش حفاظت جریان را بر عهده دارند و نیز از نظر ابعاد، تقریبا با مینیاتوری هم اندازه هستند، آنها را در یک ردیف قرار می دهیم.

تمامی فیوزهای مینیاتوری را از آمپر بالا به پایین، در یک ردیف قرار می دهیم. ابتدا سه فاز، و بعد تک فاز

کنتاکتورها را به ترتیب چیدمان کلیدهای حرارتی و فیوزهای مینیاتوری مربوط به خودش، می چینیم.

ادوات فرمان مانند کنترل فاز – ترموستات در ردیف بعدی جاسازی می کنیم.

دوم

  • در این مرحله، چیدمان را کامل تر می کنیم. مثلا، ردیف فیوزهای مینیاتوری را کامل میکنیم.
  • معمولا این ردیف، نسبت به ردیف های دیگر، بسیار بلندتر است. این ردیف را به دو ردیف تبدیل کنید.
  • بهترین کار این است که کلیدهای حرارتی و مینیاتوری های ۲۵ آمپر را در یک ردیف قرار دهیم تا با کنتاکتورهایشان، هماهنگی داشته باشد و بعد در ردیف پایین، فقط مینیاتوری های ۱۶ آمپر را قرار دهیم.
  • تا جایی که ممکن است، سعی کنید هر مجموعه را در یک ردیف قرار دهید، البته اگر این کار باعث زیباتر شدن و هماهنگی بیشتر این قطعات شده و تقریبا عرض هر ردیف از نظر اندازه، با ردیف های دیگر برابر شود.
  • ردیف کلیدهای کمپکت نیز کمی نسبت به بقیه کمتر است، بنابراین برای تکمیل و زیبایی آن، فاصله ی بین آنها را بیشتر می کنیم (به دلخواه) تا با دیگر ردیف ها برابر شود.
  • تمامی قطعات را به مرکز می آوریم

سوم

در مرحله بعد، فضاهای خالی را در نظر گرفته و بین قطعات را دات کشی می کنیم.

فضا برای باسبار اصلی و انشعاب

۱۱ سانتیمتر برای عرض کلید اصلی – ۳ سانت از چپ کلید – ۵ سانت سمت راست کلید، که این ۵ سانت به علت اینکه تراکم سیم ها در قسمت سمت راست باسبار، بیشتر است، به دلخواه، کمی جادارتر در نظر گرفته شده است.

– ارتفاع ترمینال ها ۵/۴ سانتیمتر و کنترل فاز ۹ سانتیمتر می باشد.

– تا اینجا، تمامی فضاها، ابعاد و اندازه های قطعات را بر روی تابلو  پیاده کردیم. این کار را با هم بصورت عرضی و هم بصورت عمودی یعنی از بالا به پایین انجام داده و سپس، تمامی اندازه ها را با هم جمع می کنیم:

ارتفاع از بالا به پایین:

۶+۳+۱۵+۳+۶+۳+۸.۳+۳ +۶+۳+۸.۳+۳+۶+۳+۱۲+۳+۶+۳+۹+۳+۶+۳+۵.۴+۱۵=۱۴۲cm

راهنما: عرض کانال -فضاهای خالی- ارتفاع قطعه

قطعات مورد نیاز و نحوه ی چیدمان لوازم در تابلو برق واحد صنعتی

اندازه های عرضی

نکته مهم این است که برای جمع اندازه های عرضی، باید بلندترین ردیف را در نظر بگیریم، بطور مثال، ردیف کنتاکتورها بلندتر از همه است، بنابراین:

۸ کنتاکتور داریم که عرض هر یک ۵ سانتیمتر است که مجموعا ۴۰ سانتیمتر می شود. فضای بین دو کنتاکتور، ۱ سانتیمتر و از هر طرف، فاصله کانال تا کنتاکتورها، ۲ سانتیمتر، را فضای خالی در نظر می گیریم که ۵۱ سانتیمتر خواهد شد.

قطعات مورد نیاز و نحوه ی چیدمان لوازم در تابلو برق واحد صنعتی

(۳+۱۱+۵)+(۶+۲+۵+۱+۵+۱+۵+۱+۵+۱+۵+۱+۵+۱+۵+۱+۵+۲+۶)=۸۲cm

کلید اصلی ۱۹cm ردیف کنتاکتورها ۵۱cm

با کمی دقت، خواهید دید که کار ساده ای است. فقط توجه داشته باشید که ابعادی که ما برای نصب قطعات بر روی سینی مونتاژ نیاز داریم، ۱۴۲*۸۲ می باشد ولی کار ما هنوز تمام نشده است. ابعادی که محاسبه کردیم، سینی مونتاژ است و سینی ها معمولا کوچک تر از بدنه ی تابلو برق می باشند، بنابراین باید به طول و عرض بدست آمده، حدود ۱۰-۸ سانتیمتر اضافه کنیم.

در نتیجه، ابعاد تابلو، ۹۰*۱۵۰ سانتیمتر می باشد.

  • اکنون، ابعاد استاندارد تابلوهای دیواری را مشاهده کرده و نزدیک ترین ابعاد را نسبت به ابعاد محاسبه شده، انتخاب می کنیم. اگر این ابعاد در استاندارد تابلوهای دیواری وجود داشته باشد، پس تابلو دیواری می باشد، ولی در این مثال، ابعاد ۹۰*۱۵۰ را نباید بصورت دیواری انتخاب کرد، زیرا تابلو بسیار بزرگ و سنگین خواهد شد و بهتر است ایستاده ساخته شود.

قطعات مورد نیاز و نحوه ی چیدمان لوازم در تابلو برق واحد صنعتی

روش اول چیدمان تابلوهای ایستاده

در شکل چیدمان تابلوهای ایستاده معمولا کلید اصلی را در پایین ترین قسمت قطعات قرار می دهند. یعنی، سعی می کنیم که عرض تابلو را مطابق با تابلوهای ایستاده، ۸۰ یا ۶۰ سانتیمتر در نظر بگیریم و به جای آن، به ارتفاع تابلو اضافه کنیم، زیرا ارتفاع تابلوهای ایستاده را می توان تا ۲۲۰ سانتیمتر در نظر گرفت که در اینجا ۲۰۰ سانتیمتر کفایت می کند.

قطعات مورد نیاز و نحوه ی چیدمان لوازم در تابلو برق واحد صنعتی

روش دوم چیدمان تابلوهای ایستاده

به طور کلی، اگر طبق محاسبات، توانستیم ابعاد تابلو را به استاندارد ۹۰ * ۱۱۰ سانتیمتر برسانیم، تابلو را بصورت دیواری می سازیم، ولی اگر بیشتر از این شد، تابلو باید بصورت ایستاده ساخته شود.

استثناء: اگر طبق شرایط محل نصب، مجبور بودید تابلو برق را بصورت دیواری بسازید، کافیست تابلو را دوباره چیدمان کرده و سعی کنید ابعاد را بصورتی درآورید که تابلو به شکل عرضی در بیاید. بنابراین، ارتفاع را ۱۰۰ سانتیمتر کنید و در عوض، به عرض آن بیفزائید.

اکنون، تمامی فیوزهای مینیاتوری و کلیدهای حرارتی را طبق ساختار اولیه، در یک ردیف چیده و ادوات فرمان (ترموستات و کنترل فاز) را در ردیف کنتاکتورها قرار می دهیم، زیرا تعداد آن ها کم است و اختصاص دادن یک ردیف برای آنها، لزومی ندارد.

سپس، طبق نکات قبلی، مجددا تابلو را از چپ به راست و با توجه به بلندترین ردیف اندازه گذاری کرده و مجموع اندازه ها را به عنوان عرض تابلو در نظر می گیریم.

قطعات مورد نیاز و نحوه ی چیدمان لوازم در تابلو برق واحد صنعتی

نکته: در نظر داشته باشید، در صورتی که عرض تابلو از ۹۰-۸۰ سانتیمتر تجاوز کرد، درب تابلو باید دو قسمتی (دو درب) ساخته شود.

به هر حال، شما می توانید با کمی ابتکار، بهترین شکل را به تابلو بدهید و با کم و زیاد کردن ارتفاع و عرض، تابلو را با ابعاد استاندارد مناسب تطبیق دهید.

ابعاد تابلوهای برق را به فراخور محل نصب، تقریبا با هر اندازه ای می توان ساخت، ولی بهتر است که ابعاد بدست آمده را به ابعاد استاندارد تبدیل کنیم.

ابعاد استاندارد تابلوهای دیواری

Untitled

ابعاد استاندارد سلول های ایستاده

ابعاد ۸۰* ۸۰* ۲۰۰ و ۶۰* ۸۰* ۲۰۰ و ۶۰* ۶۰* ۲۰۰ می باشند که ارتفاع نهایی تابلو با شاسی کف (ارتفاع ۱۰ و ۲۰ سانتیمتر)، به ۲۱۰ و ۲۲۰ سانتیمتر خواهد رسید.

ابعاد تابلوها با توجه به نیاز و فضای نصب، به صورت نیمه ایستاده (ارتفاع کمتر) و با عمق های مختلف نیز ساخته می شوند.

قطعات مورد نیاز و نحوه ی چیدمان لوازم در تابلو برق واحد صنعتی