پی ال سی اشنایدر

آموزش آشنایی با پی ال سی اشنایدر- PLC Schneneider

پی ال سی اشنایدر

آموزش آشنایی با پی ال سی اشنایدر- PLC Schneneider

در این بخش به بررسی کار با پی ال سی اشنایدر مدل  SR1 A201FU می پردازیم، این پی ال سی ها این قابلیت را به ما میدهند که از طریق صفحه نمایش و صفحه کلید موجود بر روی سخت افزار پی ال سی عملیات برنامه نویسی و Run  و Stop  و تست برنامه ها و ورودی و خروجی ها را بدون نیاز به نرم افزار انجام دهیم.

پی ال سی اشنایدر

11

یکی از منوهای موجود در روی صفحه نمایش منوی PROG.INFO که از طریق آن می توانیم به نحوه انتخاب ورودی و خروجی ها و تایمرها و کانترها دسترسی پیدا کنیم، در واقع این سربرگ یک راهنما برای کاربر می باشد که از طریق آن میتواند به اطلاعات مورد نیاز برای برنامه نویسی از طریق صفحه نمایش و صفحه کلید پی ال سی دسترسی پیدا کند.

پی ال سی اشنایدر

در قسمت های پایین اطلاعات داخلی این سربرگ را میبینیم:

122

133

برای شروع برنامه نویسی در ابتدا نیازمند این هستیم که CPU را از حالت RUN   به حالت  STOP قرار دهیم و اگر CPU  در حالتSTOP  بود شروع به برنامه نویسی میکنیم ، برای STOP  کردن CPU  روند زیر را دنبال می کنیم :

144

بعد از اطمینان از STOP  بودن CPU ، کلید ESC. را می زنیم و  وارد قسمت  PROGRAM می شویم تا برنامه نویسی را شروع کنیم :

155

  • ورودی ها :

در پی ال سی اشنایدر تیغه های باز ورودی با حرف I بزرگ انگلیسی نشان داده میشوند که از  آدرس ۱  شروع می شوند و به طور کلی کلیه تیغه های بسته به صورت حرف کوچک انگلیسی هستند که برای ورودی ها i  می شوند.

  • خروجی ها :

در پی ال سی های اشنایدر خروجی ها به صورت Q  است.

  • تایمر ها:

تایمر ها به صورت TTx هستند که X  شماره تایمر است و با وارد شدن به داخل تنظیمات تایمر می توانیم نوع تایمر را انتخاب کنیم، و با استفاده از تیغه تایمر مورد نظر به صورت Tx می توانیم از تایمر در فرآیند خود استفاده کنیم.

  • کانتر ها:

کانتر ها به صورت CCx هستند که X  شماره کانتر است و با وارد شدن به داخل تنظیمات کانتر می توانیم نوع کانتر را انتخاب کنیم، و با استفاده از تیغه کانتر مورد نظر به صورت Cx می توانیم از کانتر در فرآیند خود استفاده کنیم.

  • نحوه برنامه نویسی:

وارد قسمت PROGRAM شده و میخواهیم که یک ورودی و خروجی بگذاریم که ورودی ما تیغه باز I1 بوده و خروجی ما coil Q1 است، و تا وقتی که ورودی ما وصل باشد خروجی هم وصل می شود و به محض قطع ورودی خروجی هم قطع می شود.

  • روند برنامه بالا به صورت زیر است:

در صفحه PROGRAM در خط اول در قسمت ورودی ها کلید اوکی را می زنیم و بعد I1 را انتخاب میکنیم و در سمت راست خط اول می رویم و از دوباره کلید OK  را میزنیم و بعد برای انتخاب  COIL Q1 این[Q1 سیمبل را انتخاب کرده و بعد با زدن کلید ESC وارد منوی اصلی شده و پی ال سی را RUN می کنیم و می توانیم دوباره وارد سربرگ PROGRAM  می شویم (روش اول مانیتور کردن ورودی و خروجی ها) تا تغییرات ورودی و خروجی ها را ببینیم و یک راه دیگر این است که وارد منوی اصلی شویم و کلید ESC  را بزنیم (روش دوم مانیتور کردن ورودی و خروجی ها) و از اینجا هم می توانیم تغییرات را ببینیم.

  • بررسی برنامه نویسی ست و ریست یک خروجی توسط ۲ ورودی:

166

177

188

در مرحله بعد کلید ESC  را میزنیم و وارد منوی اصلی شده و پی ال سی را   RUN میکنیم :

199

  • روش اول مانیتور کردن ورودی و خروجی ها :

بعد از RUN کردن پی ال سی وارد سربرگ PROGRAM  می شویم و می توانیم تغییرات را به صورت آنلاین ببینیم.

200

روش دوم مانیتور کردن ورودی و خروجی ها :

بعد از RUN کردن پی ال سی وارد منوی اصلی صفحه نمایش می شویم و بعد کلید ESC  را می زنیم و بعد به صورت آنلاین می توانیم ورودی و خروجی ها را ببینیم.

201

برنامه نویسی تایمرها به صورت زیر است:

برای تعیین نوع تایمر بعد از آوردن   TTx مورد نظر با زدن کلید OK وارد تنظیمات تایمر می شویم و تایمر مورد نظر را انتخاب میکنیم :

202

مرحله سوم تنظیمات و زمان دهی به تایمر و انتخاب تایمر مورد نظر :

در اینجا تایمر خود را تایمر تاخیر در وصل نیازمند تحریک لحظه ای انتخاب میکنیم که این تایمر نیازمند پایه ریست است که طبق بالا ریست تایمر را هم گذاشته ایم.

203

بررسی برنامه نویسی تایمر تاخیر در وصل نیازمند تحریک دایم :

تنظیمات تایمر تاخیر در وصل نیازمند تحریک دایم به صورت زیر است.

204

205

برای اینکه بخواهیم از یک ورودی چند خروجی را تحریک کنیم به وسط خط مورد نظر میاییم و کلید OK را میزنیم و بعد از آمدن علامت بعلاوه جهت بالا یا پایین را انتخاب می کنیم و بعد به سمت راست خروجی ها میرویم و فرآیند خود را به صورت زیر انتخاب میکنیم.

206

بررسی برنامه نویسی کانترها:

یک ورودی را می آوریم و کانتر با شماره مورد نظر به طور مثال CC1 را می آوریم و وارد تنظیمات کانتر می شویم و کانتر مورد نظر را انتخاب میکنیم و تعداد مورد نظر برای شمارش کانتر تا خروجی دادن کانتر را انتخاب می کنیم.

پی ال سی اشنایدر

مرحله اول پی ال سی اشنایدر :

آوردن کانتر مورد نظر

207

مرحله دوم پی ال سی اشنایدر :

وارد تنظیمات کانتر می شویم و تعداد مورد نظر برای شمارش را طبق عکس زیر انتخاب می کنیم.

208

و در مرحله آخر برنامه را به صورت زیر می نویسیم و چون کانتر ما از نوع بالا شمار است ما حتما باید برای کانتر ریست هم تعریف کنیم.

209

پی ال سی اشنایدر

بررسی برنامه نویسی خانه های حافظه در پی ال سی اشنایدر:

برنامه نویسی خانه های حافظه دقیقا مثل برنامه نویسی Q ها هستند که در برنامه زیر طوری برنامه نویسی کرده ایم که با تحریک شستی ورودی مقدار M1 تحریک شده و این مقدار M1  باعث عملکرد Q1 می شود.

210