eight

واحد حفاظت میکرولوجیک در کلید هوایی

بررسی بخش های مختلف کلید هوایی واحد حفاظت میکرولوجیک در کلید هوایی  ، کلید هوایی از سری کلید های پرکاربرد است که برای حفاظت از مدار های الکتریکی با جریان های بالا استفاده میشود.

در این مقاله فصد داریم راجع به بخش های مختلف کلید هوایی شامل مکانیزم موتوری کلید هوایی، رله های کنترلی و واحد حفاظت میکرولوجیک صحبت کنیم.

مکانیزم موتوری کلید هوایی

برای اینکه کلید هوایی آماده به کار شود، باید فنر آن شارژ شود. این کار را میتوان با اهرمی که روی کلید نصب است انجام داد. وقتی کلید شارژ شود، روی کلید هوایی با علامت charged مشخص میشود. به این وضعیت حالت آماده به کار کلید هم گفته میشود و بعد از آن میتوان با فشار دادن دکمه on کلید را وصل کرد.

راه دیگر برای شارژ کلید، استفاده از موتور الکتریکی است. در این حالت موتور الکتریکی روی کلید نصب میشود و شارژ با استفاده از موتور انجام میشود. اگر نیاز باشد که کلید هوایی با موتور الکتریکی شارژ شود، باید موقع خرید کلید هوایی موتور دار سفارش داد.

موتور کلید هوایی اشنایدر با ولتاژ های ۱۱۰ ولت و ۱۲۰ ولت AC موجود است و موقع خرید، باید نوع ولتاژموتور مشخص باشد.

معمولا کلید هوایی موتور دار اشنایدر با ولتاژ ۲۲۰ ولت AC انتخاب میشود و ولتاژ تغذیه موتور جدا از ولتاژ کلید است.

رله های شنت تریپ و آندر ولتاژ

دو نوع رله کنترلی هستند که میتوانند داخل کلید هوایی نصب شوند و کار با کلید را به مراتب برای ما آسان تر کنند. با استفاده از رله آندر ولتاژ میشود مدار را در صورتی که افت ولتاژ اتفاق افتاد قطع کرد و فرمان اجازه برای راه اندازی مجدد کلید هوایی را صادر کرد. این کلید از تداخل عملکرد دو کلید مثل کلید برق اصلی و ژنراتور محافظت میکند.

رله شنت تریپ برای قطع و وصل کلید و کنترل آن استفاده میشود. زمانی که کلید به هر دلیلی قطع شود، نمیشود آن را وصل کرد تا اینکه علت قطع شدن کلید رفع شود. در واقع دستور قطع کلید به وصل آن ارجعیت دارد.

برای وصل کردن کلید باید فنر کلید شارژ شود و کلید به حالت آماده به کار برگردد تا بشود کلید را وصل کرد و در یک مدار قرار داد. با کمک موتور و رله شنت میتوان این عملیات را از دور انجام داد و کلید را وصل کرد تا نیازی نباشد بصورت دستی به سراغ کلید برویم و فنر آن را شارژ کنیم.

واحد حفاظت میکرولوجیک

واحد حفاظت میکرولوجیک بخش مهمی از کلید هوایی است که انواع حفاظت الکتریکی مثل حفاظت اتصال کوتاه، حفاظت خطای زمین و نشتی زمین، حفاظت نول و حفاظت اضافه بار را پشتیبانی میکند.

واحد حفاظت میکرولوجیک یک واحد کنترلی است که مقادیر نامی توان، ولتاژ و جریان را نمایش میدهد و اندازه گیری میکند. روی کلید نصب میشود و انواع مختلفی دارد. نوع میکرولوجیک، میزان حفاظت کلید را مشخص میکند. که میکرولوجیک نوع ۲، نوع۵، نوع۶ و نوع۷ را شامل میشود.

میکرولوجیک های کلید هوایی به چهار دسته ی کلی تقسیم میشوند. میکرولوجیک A-P-E-H

میکرولوجیک A

واحد حفاظت میکرولوجیک A یا آمپرمتر یک واحد کنترلی است که جریان RMS را بصورت پیوسته از ۰.۲ تا ۱.۲ جریان نامی و با دقت ۱.۵ در صد اندازه گیری میکند.

میکرولوجیک P

بخش کنترلی میکرولوجیک P تمامی قابلیت های میکرولوجیک A را دارد. علاوه بر آن این بخش میتواند ولتاژ را نیز اندازه گیری کند و توان را بدست آورد و حفاظت بیشتری بر اساس جریان ها و ولتاژ ها و فرکانس هایی که اندازه گیری میکند انجام دهد.

میکرولوجیک E

علاوه بر پارامتر هایی که میکرولوجیک A اندازه گیری میکند، پارامتر های دیگری مثل دیماند جریان، ولتاژ های فاز به فاز، فاز به نول، ولتاژ میانگین، و ولتاژ نامتعادل، توان لحظه ای، ضریب توان، دیماند توان و انرژی را اندازه گیری میکند.

میکرولوجیک H

واحد حفاظت میکرولوجیک H تمامی عملیات های میکرولوجیک A را انجام میدهد و به علاوه ی اندازه گیری پارامتر های هارمونیک منبع تغذیه مثل هارمونیک های مزاحم و اندازه گیری دامنه و فاز هارمونیک ها.

روی صفحه ی LCD دیجیتالی واحد حفاظت میکرولوجیک بطوز پیوسته مقادیر پربارترین فاز ها یا جریان های ماکسیمم نمایش داده میشود.

قسمت های مختلف یک میکرولوجیک نوع ۲ شامل: نشانگر نوع خطا، نمایش ولتاژ فاز ها، دکمه های کنترلی، تنظیم جریان اضافه بار، تنظیم جریان اتصال کوتاه.

واحد حفاظت میکرولوجیک در کلید هوایی

در هنگام انتخاب و خرید یک کلید هوایی به چه نکاتی باید توجه کنیم:

۱) انتخاب جریان نامی کلید هوایی

۲) تعیین قدرت قطع کلید هوایی

۳)کلید هوایی سه پل یا چهارپل

۴) انتخاب نوع میکرولوجیک

۵) شارژ کلید با مکانیزم موتوری یا بصورت دستی